Pinterest groeit als social media platform

Pinterest is een Social media platform die ruim 6 jaar bestaat. Pinterest is een soort van online prikbord waarop personen of bedrijven dingen kunnen plaatsen en verzamelen wat ze leuk vinden. Het prikbord kan in verschillende delen worden ingedeeld met allemaal verschillende thema’s. Bijvoorbeeld voor een woonwinkel verschillende stijlen in interieur. index

Pinterest is een social media platform die door steeds meer bedrijven wordt opgenomen in de marketing strategie. Hoe kunnen bedrijven dit het beste oppakken, waarom en wat kan het opleveren. Pinterest kan voor verschillende doelen ingezet worden. Er zijn 6 doeleinden waar Pinterest voor ingezet kan worden.

In het vervolg van de blog wordt er veel gesproken over Pins. In het kort uitgelegd zijn Pins de afbeeldingen/collages die worden geplaatst door personen en bedrijven. Een bedrijf kan verschillende Pins plaatsen op verschillende prikborden. Dit wordt veelal gedaan op thema.

Website bezoeken genereren
Pins die geplaatst zijn, worden bekeken door volgers en kunnen worden ge-reprint. Pins kunnen ook vanaf eigen websites worden gedeeld. Door het delen van Pins vanaf een eigen website blijven deze gelinkt naar de websitepagina. Als een bezoeker/volger geïnteresseerd is in de pin klikt degene vaak door naar jouw website, wat meer bezoekers oplevert op de website. Bezoekers kunnen ook jouw geplaatste Pins ‘reprinten’ waardoor deze ook gedeeld worden met zijn/haar volgers. Dit levert een groter bereik op.

Naamsbekendheid en product promotie
Pinterest kan gebruikt worden om producten van een bedrijf weer te geven. Veel bedrijven gebruiken daarom Pinterest dan ook voor promotie van een merk en om de verkoop van producten te stimuleren. Door het product in een setting te plaatsen creëer je  een beleving rondom het product.

Inspiratie bieden
Door het plaatsen van Pins kan je inspiratie bieden voor jouw doelgroep. Pinterest wordt ook gebruikt als een soort van digitale catalogus van een bedrijf. Kijk bijvoorbeeld naar een woonwinkel. Pins die door een woonwinkel worden geplaatst zijn veelal verschillende settingen van een woonkamer of een keuken.

PinterestVisual Story telling
Een bedrijf kan Pinterest gebruiken om hun verhaal van het merk te vertellen in beeldvorm. Via verschillende prikborden kan je bijvoorbeeld de stijl van jouw bedrijven laten zien. Via de borden kan ook de ontwikkeling van je bedrijf verteld worden.

Educatie en het wekken van interesse
Door het plaatsten van Pins kan er interesse worden gewekt bij potentiele kopers. Naast afbeeldingen kan er ook content worden geschreven die achtergrond informatie geeft over een bepaald product of onderwerp. Als bedrijf kan je zelf ook interessante Pins delen. Dit kan bijvoorbeeld een pin zijn over een educatieve onderwerp.

Interactie en engagement
Om interactie en engagement te creëren kan je als bedrijf bijvoorbeeld een winactie opzetten voor de volgers van jouw Pinterest pagina. Hierdoor creëer je interactie en engagement op jouw Pinterest pagina.